Blog 1: Wat is het warm hè?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Koster - WaarBenJij.nu Blog 1: Wat is het warm hè?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Koster - WaarBenJij.nu

Blog 1: Wat is het warm hè?!

Blijf op de hoogte en volg Linda

21 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Een temperatuur van 31 graden brengt mij in korte broek en hempje naar de veranda achter ons huis. De schaduw is erg geliefd, want verbranden is niet onze favoriete hobby, al kan de lokale bevolking over dit laatste anders denken. Armen, benen, nekken en gezichten zijn volledig of gedeeltelijk verbrand. Misschien dat er daarom naar ons geroepen wordt: "Wat is het hier warm hè?

Ik zit hier nu een paar dagen en het bevalt mij prima. Het is weliswaar erg warm, maar ik merk dat ik hier al aan begin te wennen. In de avond begint het soms al 'koud' aan te voelen (temperatuur van 24 graden).

Mijn benen zitten onder de muggenbulten ondanks dat ze fanatiek worden ingesmeerd met DEET (50%) en ik zodra het gaat schemeren mijzelf in een lange, dunne broek hijs. Tevens slaap ik in onder een klamboe en is er geen mug in ons appartement te vinden. Maar er zitten momenteel toch echt twaalf bulten van ongeveer 2 bij 2 centimeter op mijn benen. Dus wat ik fout doe? Of heb ik gewoon zeer lekker bloed?

Naast muggen zijn er hier al veel verschillende dieren gesignaleerd. Achter onze veranda is een klein stukje verwaarloosde grond dat ons doet denken aan een moeras. In de avond wordt hier een privéconcert gegeven door kikkers. Soms met achtergrondzang van voorbij vliegende vleermuizen.
Ons huis wordt van muggen en vliegen ontdaan door een gekko, hier Kamrawintje genoemd. Deze laten we dan ook mooi zitten.
Verder zijn er nog een aantal kakkerlakken, een grote spin, sprinkhaan en een mega rat gesignaleerd. Huisdieren zat dus.
Wanneer er eentje verwijderd moet worden wordt ik inmiddels geroepen, want ik zit hier met 7 andere dames die dit klusje niet durven op te knappen. Dus ziet u een kakkerlak of spin? Bel Linda, uw persoonlijke ongediertebestrijder.

De afgelopen dagen hebben we al een behoorlijk aantal kilometers te voet afgelegd. Bij aankomst in Su moesten we nog fietsen regelen. Gelukkig wordt dat nu geregeld en zou het niet meer zo lang moeten duren. Voor nu dus kiezen tussen de benenwagen of een taxi.
Voor een taxiritje van 5 kilometer betaal je hier ongeveer 16 SRD, wat neerkomt op zo’n twee euro. Dit nog eens delen door het aantal personen en dan blijft er weinig over. Daarbij kun je een taxi bestellen via de app (mits je WiFi hebt) en anders kun je gewoon naar 1660 bellen. Meestal staat er binnen tien minuten een taxi voor je deur. Ideaal.
Deelnemen in het verkeer wordt ook al gemakkelijker. We zijn inmiddels gewend dat men hier links rijdt en dat mannen hier naar je toeteren, roepen, fluiten of kusgeluidjes maken. Vrolijk ‘goedemorgen’ terugroepen of geen blik waardig gunnen zijn de opties. Welke keuze hierin wordt gemaakt hangt een beetje van de situatie af. Maar ongemakkelijk of onveilig heb ik mij gelukkig nog niet gevoeld.
Dit komt waarschijnlijk onder andere doordat ik heb gemerkt dat veel inwoners erg behulpzaam zijn. Wanneer je écht lastig gevallen wordt kun je altijd iemand in de omgeving om hulp vragen.

Bij deze heb ik geprobeerd een situatieschets te geven van Suriname. Wat ik de afgelopen dagen gedaan heb en wat ik de komende dagen ga doen komt waarschijnlijk in een volgende blog. Voor nu is het klaar, want ik ga hier Boer zoekt vrouw kijken, voor zover de WiFi het toelaat.

Foto's komen trouwens nog. No worries.

Groetjes uit het zonnige Suriname!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 13 Feb. 2017
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 104688

Voorgaande reizen:

16 Februari 2017 - 15 Juni 2017

Suriname

Landen bezocht: